Het was 2013 – 2014 denk ik, toen bij mijn toenmalige werkgever Het Nieuwe Werken werd geïntroduceerd. Ik had de eer om tot EXPERT benoemd te worden. Ik mocht als eerste de nieuwe functionaliteiten onder de knie zien te krijgen en deze weer aan mijn collega’s leren. Iets wat ik heel erg leuk vind om te doen.

Waarom koos mijn werkgever voor Het Nieuwe Werken en wat deed het voor ons als werknemers?

Het zorgde er voor dat je op elke locatie met WiFi kon werken. Locatie onafhankelijk kunnen werken heet dat. Dat was vreemd. Niet meer elke dag in de file of in een overvolle trein naar kantoor om op je vaste plek te gaan zitten en daar in te loggen.

Geen vaste werkplek meer

Die vaste plekken, dat was overigens ook nog wat. Omdat we niet meer allemaal elke dag aanwezig hoefde te zijn werd het aantal fysieke werkplekken ook gereduceerd en had niemand meer een vaste plek. Wie het eerst komt heeft een bureau, de rest zit aan de “keukentafel” of in een zitje op de afdeling. Het heeft heel lang geduurd eer men aan deze manier van werken gewend was. Sowieso duurde het wel even eer de juiste manier van werken was gevonden. Collega’s die verder van kantoor woonden bleven veel meer vanuit huis werken. Er waren dagen dat er niemand van mijn team op kantoor was en je niet wist of dat kwam door ziekte of omdat iemand gewoon op een andere locatie zat. Wij hebben daar wel onze weg in moeten vinden. Dat hebben wij als team ook gedaan. Maar het ging niet zonder slag of stoot.

“Een hele dag workshop? Weet je wel hoeveel telefoontjes ik kan plegen in die tijd?”

Vlak na de introductie van Het Nieuwe Werken vond er nog een fusie plaats. Wéér een verandering! Onze manager zag wel dat het team niet echt als team functioneerde en zo kwam er elke maand een teamdag op de agenda te staan. Tijdens deze dag was minstens de helft van de dag een interactieve workshop, waarbij wij als team elkaar moesten leren kennen en ontdekken hoe wij WEL als team (op afstand) konden gaan functioneren.

Deze bijeenkomsten leverden in eerste instantie wat weerstand op.

“Wat!? Een hele dag workshop? Weet je wel hoeveel telefoontjes ik kan plegen in die tijd?” “Ik ga niet knutselen hoor, of in een kringgesprek zitten.”

En zo weet ik er nog wel een paar. Want de hele dag zonder laptop en telefoon is alsof je iemand een arm afneemt. Dat is niet fijn.

Na een paar sessies hadden wij al meer over elkaars werkzaamheden geleerd en ook over elkaar als mens. De aparte eilandjes die wij waren kwamen samen en zo werden wij een team. Een hecht team dat samenwerkte, dat elkaar versterkte. Er werden goede afspraken gemaakt over de aanwezigheid op kantoor.

Tegenwoordig is thuiswerken voor iedereen de gewoonste zaak van de wereld. Toch? Of niet?

Thuiswerken is in het begin voor iedereen een beetje spannend. Als je goede afspraken maakt met medewerkers en klanten is het bijna niet anders dan samen op kantoor zitten. Vaak ben je productiever, je bent niet vermoeid van het reizen naar kantoor en ’s avonds heb je meer tijd voor je privé leven omdat je gelijk thuis bent als je de werkdag afsluit.

Word jij blij van thuiswerken?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *