Regelmatig krijg ik de vraag wie ik ben en wat ik doe.
In deze rubriek zal ik zo nu en dan vertellen wat ik doe als Allround Virtueel Assistent (VA) maar ook wie ik ben als persoon en wat mij bezig houdt.
Heb je zelf een vraag? Stel hem gerust.
Wat doe je nou eigenlijk? Wat is een VA? Het is zo’n vage term.
Eigenlijk vind ik dat ook. Een vage term. Heel eerlijk, ik heb nog geen pakkende andere benaming gevonden. Misschien schiet jou iets te binnen als je leest wat ik voor andere ondernemers doe. Ik sta open voor input.
Wat doe ik dan voor ondernemers: De back office, maar ook dat is weer een vage term. Ik ga het proberen beter uit te leggen.
Een ondernemer is gestart omdat hij een doel heeft. Hij wil zijn klanten bedienen in dat waar hij goed in is. Maar bij een eigen onderneming komt meer kijken dan alleen dat doen waar je goed in bent of wat je leuk vindt. De administratieve en secretariële taken horen daar ook bij. De e-mails moeten worden beantwoord, offertes en contracten moeten worden opgemaakt, deadlines moeten worden bewaakt, online zichtbaarheid mag niet verslappen, het archief moet overzichtelijk zijn en documenten makkelijk vindbaar. Dat zijn allemaal zaken die ik uit handen neem zodat de ondernemer zich volledig op zijn werk kan focussen.
Natuurlijk doe ik alles in overleg. Op een gegeven moment leer je elkaar zo goed kennen dat er steeds minder overlegd hoeft te worden. Daarom is het ook zo belangrijk dat een ondernemer en zijn VA goed bij elkaar passen. Eigenlijk het liefst iets op elkaar lijken zodat de communicatie ook soepel gaat.
Een secretaresse/Personal Assistant op afstand dus?
Tja, zo kan je het noemen maar het is het toch ook weer niet. Eigenlijk kan je het meer zien als Office Manager die ook de administratieve en secretariële taken uitvoert. Ik zorg ook dat iedereen op dezelfde manier werkt, maar doe ook de inkoop voor projecten. Heel divers dus. Eigenlijk moet het zo zijn dat de ondernemer helemaal is vergeten dat al deze zaken ook bij ondernemen horen.